Mitä tarkoittaa maailman puhtain untuva?
Joutsenella on 85 vuoden kokemus untuvasta. Olemme untuvatuotteiden asiantuntija. Valtaosa markkinoilla olevista untuvatuotteista valmistetaan raaka-ainetoimittajan pesemästä untuvasta. Meillä tämä tehtaalle saapuva untuva lähtee monivaiheiseen puhdistusprosessiin (Joutsen Down System), jonka olemme kehittäneet vuosikymmenten aikana. Siinä untuva pestään vettä ja kuumaa ilmaa käyttämällä, ilman vaarallisia kemikaaleja. Pesuprosessin aikana poistamme untuvasta kaiken pölyn, hilseen, rasvan sekä eläinperäiset valkuaisaineet, jota on raaka-ainetoimittajan pesemän untuvan painosta noin 15 %.

Puhtaus ja turvallisuus ovat meille tärkeitä, etenkin vuodevaatteissa, joita vasten painamme päämme ja vietämme suuren osan vuorokaudesta. Vuodevaatteillemme on myönnetty Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Allergiatunnus. Untuvan puhtaus vaikuttaa myös untuvan lämmöneristävyyteen ja muihin ominaisuuksiin. Puhdasta laadukasta untuvaa tarvitaan tuotteeseen vähemmän halutun lämmön saavuttamiseksi. Siksi Joutsen-takit ja -vuodevaatteet ovat niin miellyttävän kevyitä ja hengittäviä.
Mikä on Joutsen-tuotteiden untuvatäytteen kantokyky?
Jotkut pohjoismaiset valmistajat käyttävät untuvan laatuerotteluun omaa kantokykyluokitustaan. Kantokyky ei kuitenkaan ole alalla laajemmin käytössä oleva luokittelutapa. Joutsen ei tästä syystä ilmoita tuotteissaan kyseistä lukua. Käytämme vain parhaita eurooppalaisia untuva/höyhenlaatuja, joissa ”kantokyky” on aina paras mahdollinen.

Markkinoilla näkee luokituksia, joissa kantavimmiksi ilmoitetut laadut päättyvät joko lukuun 10 tai 12. Me vastaamme siitä, että asiakas voi Joutsen-tuotteen ostaessaan olla varma, että on valinnut huippulaatuista untuvaa ja höyhentä sisältävän tuotteen. Esimerkiksi yli 90 % untuvaa sisältävät täytelaatumme saisivat aina korkeimman mahdollisen arvon ja itse asiassa ylittäisivät sen, sillä ainutlaatuisen jalostusprosessimme ansiosta untuvatäytteen laatu paranee alkuperäisestä merkittävästi, kun puhdistamme siitä pölyn ja muut epäpuhtaudet pois.

Hyvälaatuisen untuvatäytteen laadun voi myös itse tuntea. Puristamalla untuvatäytettä kasaan voi nähdä kuinka nopeasti se palautuu alkuperäiseen muotoonsa.
Mikä on Joutsen-tuotteiden untuvatäytteen fill power?

Melko yleisesti käytetty untuvan laadun ilmoittamiseen suunniteltu mittari on Fill Power -arvo. Se ilmoittaa untuvan laadun sen ilmavuuden ja täyttövoiman perusteella. Amerikkalaisen alkuperän takia mittayksikköinä ovat unssi ja kuutiotuuma. Fill Power -mittauksessa otetaan untuvatäytteestä yhden unssin (n.28 g) näyte ja mitataan sylinterissä sen täyttövoima pöyhittynä kuutiotuumissa. Saavutetut arvot ovat muotoa 600 cuin, 700 cuin jne. Yli 700 cuin arvon saavuttava untuvatäyte on erinomaista.

Joutsen mittaa jokaisen untuvaerän nousukyvyn omassa laboratoriossaan. Meidän tehtävämme on varmistaa, että laatu on parasta mahdollista ja tuotteissamme olevan untuvatäytteen laatu pysyy tasaisena tuote-erästä riippumatta. Esimerkiksi 90 % untuvaa sisältävät täytelaatumme saavat mittauksissa aina yli 700 cuin Fill Power -arvon. Tämän lisäksi tutkitutamme täytelaatumme säännöllisesti kansainvälisen IDFL (International Down and Feather Laboratory:n) toimesta.

Markkinoilla olevien untuvatuotteiden Fill Power -arvot ovat nousseet hämmästyttävän korkeiksi viime vuosien aikana. Ainakin osa ilmoitetuista arvoista voidaan laittaa puhtaasti markkinointikeinoksi. Yhtenäistä ja ennen kaikkea valvottua mittauskäytäntöä ei valitettavasti ole vielä olemassa.

Mitä tarkoittavat tuotteissa merkinnät 100 %, 90/10, 60/40 ja 30/70?
Ilmoitamme untuvan ja pienten höyhenten suhteen täytteessä merkinnöillä 90/10, 60/40 ja 30/70. Ensimmäinen luku ilmoittaa untuvan ja jälkimmäinen pienen höyhenen prosentuaalisen paino-osuuden täytteestä. 90/10 1000 g merkintä tarkoittaa, että täytteessä on 900 g untuvaa ja 100 g pientä untuvaista höyhentä.

Standardien mukaisesti oikeasta untuvatuotteesta voidaan puhua, kun täytteestä vähintään 60 prosenttia on untuvaa. Vähemmän kuin 60 prosenttia untuvaa sisältäviä tuotteita kutsutaan höyhentuotteiksi. Valitettavasti usein näkee markkinoilla toimijoita, joilla nämä prosenttiosuudet ovat kääntyneet ”ylösalaisin” ja höyhentuotteista on harhaanjohtavasti tullut untuvatuotteita. Meillä 30 prosenttia untuvaa ja 70 prosenttia pientä höyhentä sisältävät tuotteet merkitään untuva-höyhentuotteiksi.

Lähtökohtaisesti voidaan sanoa, että mitä korkeampi on untuvaprosentti, sitä ilmavampi, kestävämpi ja kevyempi untuvatäyte on. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana tyyny- ja peitto-ostoksilla, sillä pelkkä korkea untuvaprosentti ei missään tapauksessa takaa täytteen huippulaatua tai puhtautta.
Mille untuvatuote tuoksuu?
Untuva on aito luonnontuote, kuten esimerkiksi nahka ja villa. Kaikilla luonnonmateriaaleilla, myös untuvalla ja höyhenellä on oma ominaistuoksunsa, joka ei ole merkki epäpuhtaudesta. Toiset saattavat tuotteen ostettuaan kiinnittää uuteen tuoksuun huomiota, kun taas toiset eivät sitä huomaa. Jos käyttää untuvatuotetta ensimmäistä kertaa, on tuoksun huomaaminen todennäköisempää kuin tottuneilla käyttäjillä. Tähän heikkoon ominaistuoksuun tottuu hyvin nopeasti ja se myös heikkenee käytön ja pesujen myötä.

On hyvä huomioida, että kostea ja likainen untuva voi tuoksua hieman enemmän. Siksi tyyny kannattaa pöyhiä aamuisin, jotta kosteus pääsee siitä haihtumaan sekä pestä säännöllisesti ja aina tarvittaessa.
Mistä Joutsen-tuotteiden untuva tulee?

Joutsenella on 85 vuoden kokemus untuvasta. Olemme untuvan ja untuvasta valmistettujen tuotteiden asiantuntija. Vastuullisesti tuotettu, korkealaatuinen ja puhdas, turvallinen untuva on koko toimintamme ydin. Vain hyvissä oloissa kasvaneista linnuista saadaan kriteerimme täyttävää hyvälaatuista untuvaa. Meillä on pitkät suhteet toimittajiin, joilta ostamme untuvaa ja haluamme aina tuntea yhteistyökumppanimme ja varmistua arvojen yhteensopivuudesta ja tuotteiden laadusta. Emme käytä eläviltä eläimiltä nypittyä untuvaa.

Käytämme tuotteissamme vain eettisesti tuotettua untuvaa, joka on lihantuotannon sivutuote. Kaikki untuva tulee Euroopan unionin sisältä tiloilta, jotka tarjoavat hyvät elinolosuhteet linnuille. Ankan untuva tuotetaan Ranskassa ja Espanjassa. Hanhenuntuva tulee Puolasta ja Saksasta. Suomalaista hanhenuntuvaa ja pesimisen jälkeen käsin kerättyä haahkanuntuvaa käytetään osassa vuodevaatteita.

Käytämme tuotteissamme sertifioitua Downpass, RDS ja Duntrack untuvaa. Ostamme untuvaa myös Suomesta Hauhalan-hanhifarmilta. Heille ei ole suurempien toimittajien tapaan taloudellisesti järkevää käydä läpi kallista sertifiointiprosessia. Tunnemme kuitenkin heidän toimintatapansa ja hyvät olosuhteet, joissa linnut elävät. Heiltä ostettu untuva on erittäin korkealaatuista. Tuottajat, joilla ei sertifikaattia ole, allekirjoittavat Code of Conduct:in ja sitoutuvat näin noudattamaan Joutsenen eettistä toimintatapaa.

Joutsen on ollut vuosikymmeniä EDFA:n eli Eurooppalaisen untuva- ja höyhenjärjestön jäsen, joka tekee työtä eläinten hyvinvointia kunnioittavien toimintatapojen eteen. Sertifioidut untuvaerät on numeroitu ja alkuperä voidaan jäljittää tiloille saakka. Koko prosessi lintujen kasvatuksesta aina tehtaalle saapuviin untuvatoimituksiin saakka tapahtuu EU:n säätelemänä ja valvomana.

Voinko vaihtaa tai palauttaa myymälästä ostamani tuotteen?
Normaalihintaisilla, käyttämättömillä takeilla on 7 vrk:n vaihto- ja palautusoikeus kuittia vastaan. Takkien tuotelappujen täytyy olla tuotteessa kiinni ja alkuperäisessä kunnossa.  Vuodevaatteilla ja alennetuilla tuotteilla ei ole palautus- eikä vaihto-oikeutta. 
Mistä voin ostaa lahjakortin?

Lahjakortteja voi ostaa Joutsen-myymälöistä ja verkkokaupasta. Myymälästä ostetun lahjakortin arvon voi valita itse. Verkkokaupasta ostettavan lahjakortin arvo valitaan alasvetovalikosta. (50 €, 100 €, 150 €, 200 €, 250 €)

Lahjakortin voi käyttää kaikissa kotimaan Joutsenen-myymälöissä tai verkkokaupassa. Lahjakortti on voimassa vuoden ostopäivästä.

Onko haluamaani tuotetta myymälässä?

Valikoimat voivat vaihdella myymälöittäin. Kunkin tuotteen suuntaa antavan myymäläsaatavuuden näkee verkkokaupasta. Ajantasainen tilanne kannattaa varmistaa suoraan myymälästä.

Onko myymälöissä ja verkkokaupassa samat hinnat?

Tuotteiden hinnat ovat samat sekä Joutsenen myymälöissä että verkkokaupassa. Poikkeuksen muodostavat myymäläkohtaiset kampanjat sekä Helsinki Outlet -myymälän erikoistarjoukset.

Otatteko vastaan vanhoja tarpeettomaksi käyneitä Joutsen-takkeja?

Myymälöihin voi toimittaa käytöstä pois jääneet Joutsen-tuotteet kierrätettäväksi. Kiitokseksi annamme tuojalle 25 prosentin alennukseen oikeuttavan kierrätyssetelin. Kierrätysseteli on voimassa yhden vuoden setelin päiväyksestä. Korjaamme ja pesemme kierrätettäväksi tuotuja, mutta käyttökelpoisia Joutsen-takkeja uudelleenmyyntiin. Uudelleenmyynnin edullinen hinta kattaa korjaus- ja huoltotoimenpiteet. Näin käyttökelpoisten untuvatakkien matka saa jatkua uusien onnellisten omistajien yllä. Kierrätystakkien myyntitapahtumista ilmoitetaan erikseen. Ne takit, jotka ovat liian huonokuntoisia korjattavaksi, toimitamme tekstiilikierrätykseen.

Kuinka toimin, jos ostamani takki on viallinen?
Mikäli ostamasi takki on viallinen, otathan meihin välittömästi yhteyttä joko sähköpostitse info@joutsen.com tai puhelimitse 029-180 5200 (arkisin klo 10-15). Voit tuoda viallisen tuotteen myös Joutsen-myymälään, josta se toimitetaan eteenpäin. Reklamaatiotuotteet tarkastetaan ja tarvittavat korjaukset tehdään Riihimäen tehtaalla.

Tuotteessa olevan virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Jos korjaaminen on mahdotonta, tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tuotteen voi vaihtaa virheettömään.
Kuinka pesen ja huollan takkiani?

Pese ja tuuleta takki säännöllisesti, koska puhtaana untuvatuote on parhaimmillaan. Untuva ei vettä säikähdä, onhan se peräisin vesilinnusta. Untuvatäyte ei myöskään kutistu tai hajoa oikein pestynä. Puhdas untuva on ilmavaa ja toimii myös paremmin lämmöneristäjänä.

Untuvatakki olisi hyvä pestä vuosittain ja aina tarvittaessa likaantumisen mukaan. Takin pesuohjeet voit ladata tästä. Huollamme, korjaamme ja pesemme Joutsen-tuotteesi mielellään myös Riihimäen tehtaalla. Alla hinnasto pesu- ja korjauspalveluille, sekä ohjeet tuotteen toimittamiseksi huoltoon.

Joutsen-untuvatuotteiden pesuohje

 

Joutsen pesupalvelun hinnasto

 

Joutsen korjauspalvelun hinnasto
Onko takin kangas vettä- ja likaahylkivä?
Kyllä, takkiemme kankaina käytetään 100-prosenttista mikrokuitupolyesteria tai -polyamidia. Nämä kankaat ovat koostumukseltaan hyvin tiheitä. Vedenhylkivyyden ansiosta tihku- ja räntäsade pysyvät kankaan ulkopuolella, mutta voimakkaaseen vesisateeseen niitä ei ole tarkoitettu.

EU:n uudet säännökset rajoittavat vettä- ja likaahylkivyyskäsittelyiden käyttöä kankaissa, mutta takkien vedenhylkivyyttä voidaan tarvittaessa tehostaa kaupoista löytyvillä ympäristöystävällisillä erikoisaineilla.
Miksi takeilla ei ole Allergia-, Iho- ja Astmaliiton tunnusta?

Kaikki Joutsen-untuvatuotteissa käytettävä untuva käy läpi saman jalostusprosessin, jossa untuva puhdistetaan täydellisesti. Myös takeissa käytetään tätä ainutlaatuisen puhdasta untuvaa. Allergia-, Iho- ja Astmaliiton hyväksyntä vaatii kuitenkin muun muassa sen, että tuotteen voi pestä 60 asteessa. Takkien pesu tapahtuu 30 tai 40 asteessa, sillä takkikankaat eivät siedä kovin kuumaa pesulämpötilaa.

Vuotaako untuva takin kankaan läpi?
Valitsemme ja testaamme untuvatakkeihin käytettävät kankaat huolella. Untuvatakeissa käytetyn kankaan täytyy olla kestävää, kevyttä ja koostumukseltaan tiheää. Laadukas kangas ei päästä täytteenä olevaa hienoa untuvaa karkaamaan.

Hengittävyyden vuoksi kangas ei voi kuitenkaan olla täysin tiivistä. Muutama pieni haituva saattaa karata kankaan läpi, sillä koneellisen lajittelun vuoksi untuvan seassa on aina pieni määrä irtohöyheniä. Tältä ei voi kokonaan välttyä ja se on noudattamamme eurooppalaisen standardin EN12934 mukaista. Tämä ilmiö on pienessä mittakaavassa normaalia eikä vaikuta tuotteen käyttöominaisuuksiin.

Suosittelemme tuotteillemme säännöllistä pesua, joka parantaa myös kankaan untuvatiiviyttä. Pesun yhteydessä esille tullutta höyhentä ei pidä vetää ulos, vaan työntää/vetää takaisin tuotteen sisään, jottei kankaaseen synny reikää.
Miksi takin vetoketju ei toimi?
Käytämme untuvatakeissamme huolella valittuja, kestäviä ja laadukkaita vetoketjuja. Etenkin pidemmissä takeissa kaksisuuntainen vetoketju on todella käytännöllinen ja kätevä. Ennen kuin vetoketju tulee tutuksi ja oikeat otteet löytyvät, saattaa sulkeminen tuntua hankalalta. Kokoamistamme vinkeistä ja opasvideosta voi tällöin olla apua.
Miksi takkini on kylmä/kuuma?
Suurin yksittäinen tekijä takin lämpimyyden kokemisessa on ihmisen oma lämmöntuotto, joka on meillä kaikilla yksilöllinen. Untuvatakin antaman lämpimyyden tunne perustuu untuvan kykyyn hyödyntää ihmisen kehon luovuttama lämpö.

Seuraavat seikat vaikuttavat untuvatakin lämpimyyteen:

• Takin koko
Jos takki on liian väljä, ihmisen ja untuvan väliin jää ilmakerros, joka estää untuvaa pitämästä lämpöä tallessa. Jos taas takki on liian tiukka, untuva ei pääse aukeamaan kunnolla, eikä sen vuoksi muodosta kylmältä eristävää ilmakerrosta.

• Huolla takkiasi
Untuvatäyte toimii parhaiten ollessaan puhdas. Pese untuvatakki säännöllisesti, sillä vain puhdas untuva on ilmavaa ja kylmältä eristävää. Untuvatäyte ei kutistu tai hajoa oikein pestynä. (pesuohjeet)

• Muista kerrospukeutuminen
Untuvatakin alle suosittelemme aina kerrospukeutumista. Yhden puuvillapaidan päällä vuori saattaa tuntua kylmältä. Pakkaspäivinä pukeutumiskerroksia kannattaa lisätä. Lisäksi suosittelemme suojaamaan erityisesti sellaiset kehon osat, joista lämpö pääsee nopeasti karkuun, esim. pää, kaula ja kädet.

• Säädä takin lämpimyyttä
Useissa takeissamme on huppu kiristysnyöreillä varustettuna ja helman kiristysmahdollisuus. Näitä käyttämällä voidaan säännöstellä kylmän ilman pääsemistä takin sisään.
Miksi untuvatakin kangas kahisee?

Tämä ilmiö saattaa esiintyä tietyssä erityisolosuhteessa, jossa kylmään ilmaan yhdistyy korkea ilman kosteusprosentti. Tämä ei kuitenkaan vaikuta kankaan kestävyyteen tai muihin ominaisuuksiin, joten ilmiö on ohimenevä. Testaamme aina huolellisesti kaikki kankaamme pakkashuoneessa -30 C asteessa kylmänkestävyyden osalta.

Mikä koko on minulle sopiva?

Takkien koot vaihtelevat mallikohtaisesti ja takkimallin istuvuus vaikuttaa koon valintaan. Jokainen uusi takki kaavoitetaan ja mitoitetaan aina alusta alkaen uudelleen. Myös suunnittelijan näkemys vaikuttaa kaavoitukseen. Jokaiselle takille löytyy verkkosivuilta oma mittataulukko, joka auttaa koon valinnassa.

Miksi takkeja ei valmisteta kokonaan Suomessa?
Kovin mielellään valmistaisimme takit alusta loppuun edelleen Suomessa, mutta haasteet suomalaisen ompelutyön osalta alkoivat jo useita vuosia sitten, kun teollisten ompelijoiden koulutus loppui Suomessa. Avoimiin ompelijoiden työpaikkoihin emme saaneet enää yhtään hakemusta. Jos olisimme yrittäneet jatkaa valmistusta pelkästään Suomessa, olisi Joutsen-takkien valmistus luultavasti jo loppunut kokonaan.

Joutsen-untuvatakkeja myydään ympäri maailmaa. Edustamme suomalaisena yrityksenä ylpeinä kotimaatamme. Sen vuoksi takeissamme komeilee Suomen lippu. Se kertoo suomalaisesta puhtaudesta ja tinkimättömästä laadusta. Joutsen-untuvatakit on tehty pohjoisen vaativiin ja vaihteleviin säihin.
Otatteko vastaan vanhoja tarpeettomaksi käyneitä Joutsen-peittoja ja tyynyjä?

Myymälöihin voi toimittaa käytöstä pois jääneet Joutsen-tuotteet kierrätettäväksi. Kiitokseksi annamme tuojalle 25 prosentin alennukseen oikeuttavan kierrätyssetelin. Kierrätysseteli on voimassa yhden vuoden setelin päiväyksestä. Huonokuntoiset vuodevaatteet toimitamme tekstiilikierrätykseen.

Kuinka toimin, jos ostamani peitto tai tyyny on viallinen?
Mikäli ostamasi peitto tai tyyny on viallinen, otathan meihin välittömästi yhteyttä joko sähköpostitse info@joutsen.com tai puhelimitse 029-180 5200 (arkisin klo 10-15). Voit tuoda viallisen tuotteen myös Joutsen-myymälään, josta se toimitetaan eteenpäin. Reklamaatiotuotteet tarkastetaan ja tarvittavat korjaukset tehdään Riihimäen tehtaalla.

Tuotteessa olevan virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Jos korjaaminen on mahdotonta, tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tuotteen voi vaihtaa virheettömään.
Kuinka kauan Joutsen-tyyny ja peitto kestävät?

Keskimääräinen suositeltu vaihtoväli Joutsen-tyynylle on 3–5 vuotta, mutta se voi kestää paljon pidempään. Jokaöisen käytön jälkeen voi tyynyn elämä jatkua lasten tai vieraiden käytössä tai vaikkapa mökkityynynä. Tyynyn elinikään vaikuttavat esimerkiksi käyttäjän fyysiset ominaisuudet, kuten koko ja hikoilu, untuvan ja höyhenen täytesuhde sekä tuotteen hoito.

Hyvällä hoidolla tyynyn käyttöikä pitenee. Tyyny suositellaan pestäväksi keskimäärin 2–3 kertaa vuodessa. Tyyny tulisi pöyhiä käsin kuohkeaksi joka aamu. Näin täytteeseen yön aikana kertynyt kosteus haihtuu nopeammin ja untuvatäyte pysyy hyvänä pidempään. Jos tyynyä käytetään ympärivuotisesti ainoana tyynynä, ja käyttäjä on esimerkiksi runsaasti hikoileva, on tyynyn oletettu käyttöikä keskimääräistä lyhyempi. Silloin tyynyä tulisi myös pestä paljon useammin. Vastaavasti, jos tyynyä vaihtaa sesonkien välillä, ja käyttäjä ei ole herkästi hikoileva, voi pesun tarve olla paljon harvemmin. Silloin tuotteen käyttöikä on myös selvästi pidempi.

Untuvapeiton käyttöikä on tyynyä pidempi, koska siihen ei kohdistu samanlaista painoa ja likaa kuin tyynyyn. Usein hyvin hoidettu untuvapeitto kestää käytössä jopa kymmenen vuotta tai pidempään. Toisaalta untuvapeitoissa käytetään ohuempia ja hienompia kangaslaatuja, jotka ajan myötä toki kuluvat. Peitto kannattaa pitää puhtaana pesemällä säännöllisesti noin kerran vuodessa tai tarpeen mukaan, sillä lika kuluttaa kankaan kuituja. Kun vaihtaa peiton uuteen, on vanhalla peitolla usein vielä käyttöarvoa vaikkapa vieraspeittona.

Koska meitä käyttäjiä ja käyttötapoja on hyvin erilaisia, emme myönnä hygieniatuotteille aikaan perustuvaa takuuta. Vastaamme tuotteidemme materiaaleihin tai valmistukseen liittyvistä virheistä.

Joutsen-untuvatuotteiden pesuohje

Miksi untuvapeitoissa ja -tyynyissä näkyy tummempia untuvia?

Käytämme tuotteissamme pääasiassa ankan ja hanhen untuvaa. Vesilintujen untuvakerroksen väritys vaihtelee lähes valkoisesta erilaisiin tummiin sävyihin. Valikoimme käytettävän täytteen parhaan laadun mukaisesti ja käyttötarkoitukseen sopien. Käyttäessämme valkoisen vesilinnun untuvaa, on todennäköistä, että myös valkeasta peitosta loistaa läpi yksittäisiä tummempia untuvia, mikä on täysin normaalia untuvalle luonnonmateriaalina. Mikäli tummempi untuva häiritsee, voi tuotetta hieman pöyhiä, jolloin täyte asettuu uudelleen ja tummempi untuva sujahtaa katseelta piiloon.

Kuinka valitsen itselleni sopivan peiton ja tyynyn?
Valikoimistamme löytyy yhden hengen peittoja ja tuplakokoisia peittoja. Lämpöluokkia on viisi eri täytelaaduilla ja kankailla varustettuna. Untuvapeiton lämpö perustuu ihmisen oman kehon luovuttamaan lämpöön, joka sitoutuu untuvan hahtuvaiseen rakenteeseen ja muodostaa kevyen ja ilmavan lämpökerroksen nukkujan ympärille.

Lämmöntuotto on yksilöllistä ja siksi toiset tarvitset paksumpia peittoja kuin toiset. Peittoa valitessa kannattaa ottaa huomioon oman lämmöntarpeen lisäksi makuuhuoneen lämpötila. Jos nukkumislämpötila vaihtelee suuresti eri vuodenaikoina, peittoa kannattaa vaihtaa kesällä viileämpään ja talvella lämpimämpään. Tuplapeiton lämpöluokkaa valitessa kannattaa pitää mielessä, että peiton alla nukkuu usein kaksi lämmönlähdettä.

Nukkuma-asento ja omat mieltymykset määrittelevät kullekin sopivan tyynyn. Erikokoisia ja eri koostumuksella täytettyjä tyynyjä löytyy jokaiselle. Sopivan peiton ja tyynyn löytymiseksi olemme koostaneet valintaa helpottavia vinkkejä.
Mikä on tuplapeiton lakanakoko?

Tuplakokoisten pussilakanoiden koot vaihtelevat valmistajasta ja maasta riippuen. Joutsenella yleisin tuplapeiton koko on 220x220 cm. Untuvapeitto asettuu kauniisti pussilakanaan, vaikka peitto ja pussilakana eivät olisikaan ilmoitetuilta mitoiltaan täsmälleen samankokoisia.
Ilmoitetut mitat niin pussilakanoissa kuin peitoissakin ovat suuntaa antavia, koska mittaustavoissa on eroja, ja myös täytteen määrät vaikuttavat mittoihin. Lisäksi on huomioitava kankaan kutistumisen vaikutus.

Suomessa kenties yleisin tuplapeiton pussilakanakoko 230x220 cm sopii hyvin sekä 220x220 cm että 240x220 cm untuvapeittoihin, jotka löydät molemmat valikoimastamme. Vinkki! Jos peitto on pussilakanaa leveämpi, näyttää se pedattuna muhkeammalta.

Pysyykö untuva vuodevaatteiden sisällä?
Untuvapeitoissa ja -tyynyissä käytetään erikoisvalmisteisia puuvillakankaita, joiden valmistusprosessiin kuuluva kalanterointi viimeistelee kankaiden untuvatiiviyden. Kankaat päästävät kuitenkin hengittävästi ilmaa lävitseen ja ajoittain untuvan yksittäiset hahtuvat tai terävämmät pienen höyhenen osat voivat läpäistä kankaan kuidut tai saumat. On täysin normaalia, että pientä hahtuvaa voi pienessä määrin ilmaantua kankaan pinnalle.

Hyvin tummissa lakanoissa, tarttuvissa tai sähköisissä materiaaleissa ilmiö tulee helpommin näkyviin. Tuotteet kannattaa tuulettaa ja ravistaa kevyesti säännöllisen siivouksen yhteydessä sekä pestä aika ajoin ohjeiden mukaisesti. Puuvillakankaat kutistuvat jonkin verran pesussa, joten pesu myös tiivistää kankaan rakennetta.
Miksi peittoni kahisee?

Untuvapeitoissa käytetään erikoisvalmisteisia puuvillakankaita, joiden valmistusprosessiin kuuluva kalanterointi viimeistelee kankaan tiiviyden. Kalanterointi on eräänlainen teollinen mankelointiprosessi. Tästä johtuu untuvapeittojen tietynlainen kahina tai rapina, joka on tyypillinen ominaisuus etenkin korkealaatuisille untuvapeittokankaille. Monet pitävät tätä merkkinä ylellisestä peitosta ja vertaavat kokemusta luksushotellien peittoihin. Herkkäunisemmat toisinaan vaivaantuvat kevyestä äänestä, joka poikkeaa ”tavallisista” peitoista. Yleensä tähän tottuu muutaman nukutun yön jälkeen. Käytön sekä pesujen myötä kahina hiljalleen vaimenee.

Aiheuttavatko untuvapeitot ja -tyynyt allergiaa?

Oman höyhenjalostamomme Joutsen Down System -jalostusprosessi tekee untuvasta ainutlaatuisen puhdasta ja korkealaatuista. Jalostukseen kuuluu tuplapölynpoisto, untuvien pesu lämpimällä pehmeällä vedellä sekä täydellisen puhtauden varmistava yli 100 asteen kuumennus. Näin untuvasta saadaan pois kaikki mahdollisesti allergiselle herkistävät komponentit, kuten pöly, hilse, rasva sekä valkuaisaineet. Joutsen on ainoa untuvavuodevaatteiden valmistaja, jolla on Allergia, Iho- ja Astmaliiton hyväksyntä.

Voinko tilata tuotteita lahjaksi toiseen osoitteeseen?
Voit tilata tuotteita verkkokaupasta lahjaksi, toimitettuna suoraan lahjansaajalle. Toimi tällöin seuraavien ohjeiden mukaan:

Valitse haluamasi tuotteet ostoskoriin. Kirjoita kassalla Yhteystietoihin oma sähköpostiosoitteesi. Lähetämme tilaus- ja toimitusvahvistukset tähän sähköpostiosoitteeseen.

Kirjoita kohtaan Toimitusosoite tilauksen vastaanottajan eli lahjansaajan tiedot.

Paina sen jälkeen ”Jatka valitsemaan toimitustapa”. Ohjelma listaa lahjansaajan toimitusosoitetta lähimpänä sijaitsevat noutopisteet. Valitse haluamasi toimitustapa ja -paikka. Siirry eteenpäin painamalla ”Jatka valitsemaan maksutapa”.

Valitse listalta haluamasi maksutapa. Maksutapalistauksen alapuolelta valitse vaihtoehtoehto ”Käytä eri laskutusosoitetta” ja syötä kenttiin omat tietosi. Paina tämän jälkeen ”Jatka maksamaan tilaus” -painiketta. Sinut ohjataan valitsemaasi maksutapaan maksamaan tilaus.

Tilauksen mukana lähetettävissä papereissa ei näy tuotteiden hintatietoja. Ne näkyvät vain kohtaan Yhteystiedot syötettyyn sähköpostiosoitteeseen lähetettävässä tilausvahvistuksessa. Varmistathan, että vastaanottajan eli lahjansaajan puhelinnumero on toimitusosoitteen tiedoissa oikein. Puhelinnumeroa tarvitaan, kun vastaanottajalle ilmoitetaan saapuvasta lähetyksestä.
Miksi palautetun tuotteen hyvitys ei näy tililläni?

Palautuva tuote rekisteröidään, kun se on vastaanotettu tehtaalla ja tuote on tarkistettu. Tämän jälkeen tilaus hyvitetään. Maksu hyvitetään Paytrailin kautta samalle maksutavalle, jolla alkuperäinen tilauskin on maksettu. Tarkistathan ensin tilauksella käyttämäsi maksutavan ja näkyykö hyvitys siellä. Tehdystä hyvityksestä saat aina automaattisen sähköpostiviestin verkkokauppamme järjestelmästä. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Mitkä ovat tuotteiden toimitustavat ja -hinnat?
Yli 50 euron tilauksille tarjoamme ilmaisen Matkahuollon kuljetuksen (Lähellä-paketti).

Postin toimituksissa ja kaikissa alle 50 euron tilauksissa toimitusmaksu riippuu valitsemastasi toimitustavasta:
Matkahuolto Lähellä-paketti – 4,90 €
Matkahuolto Kotijakelu – 6,90 €
Toimitus Postin noutopisteeseen – 5,90 €
Postin kotiinkuljetus – 8,90 €
Miten Matkahuollon kotiinkuljetus toimii?
Kotiinkuljetuksen ajankohta sovitaan aina Matkahuollon kanssa. Saat ilmoituksen saapuvasta toimituksesta tekstiviestillä. Avaa linkki ja valitse tarjolla olevista vaihtoehdoista sopiva toimitusaikaväli. Toimitusta ei yleensä voi sopia kuluvalle päivälle. Linkin kautta voi valita myös toimituksen ilman kuittausta, jolloin paketti jätetään oven taakse. Tällöin vastuu paketista siirtyy asiakkaalle. Myös mahdollisen alaoven ovikoodin voi ilmoittaa Matkahuollolle toimitusajankohdan valinnan ohessa. Paketin kulkua voi seurata seurantakoodin avulla Matkahuollon sivuilla.

Huomioithan, että joillekin postinumeroalueille on valittavissa vain yksi toimitusaikaikkuna päivän aikana. Tämä saattaa olla myös päiväsaikaan esimerkiksi klo 12–16. Vilkkaammilla alueilla kuljetusaikoja on laajemmin, myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Voinko tilata tuotteeni pakettiautomaattiin?

Kyllä, Matkahuollon lähellä-paketin noutopisteinä on laaja pakettiautomaattiverkosto ympäri Suomen. On kuitenkin hyvä huomioida, että Joutsen-untuvatuotteet ovat kevyitä, mutta tilaa vieviä. Käytämme verkkokaupan toimituksissa kookkaita laatikoita. Ne mahtuvat pakettiautomaatteihin, mutta isompia lokeroita automaateissa on aina vähemmän. Jos valitsemassasi automaatissa ei toimitushetkellä ole vapaana oikeankokoista lokeroa, se ohjataan Matkahuollon määrittelemään varanoutopisteeseen. Tästä syystä suosittelemme valitsemaan Matkahuollon Lähellä-paketille muun noutopisteen kuin pakettiautomaatin, etenkin jos tilaat useamman tyynyn tai peiton.

Kuinka kauan tilaukseni toimitus kestää?

Toimitukset lähtevät meiltä normaalisti 1–2 arkipäivän kuluessa tilauksen saapumisesta. Matkahuollon lähellä paketti jaetaan pääsääntöisesti 1–2 päivän kuluessa siitä, kun se on lähtenyt varastoltamme. Kotijakelun toimitusajankohta voi olla hieman pidempi. Kotiinkuljetuksen ajankohta sovitaan aina Matkahuollon kanssa. Voit valita sinulle sopivan toimitusajankohdan Matkahuollon kotiosoitteeseesi tarjoamista vaihtoehdoista.

Sesonkiaikoina toimitusaika voi olla hieman pidempi.

Miten tuotteen voi palauttaa?
Käyttämättömän tuotteen voi palauttaa 14 vuorokauden sisällä paketin saapumisesta. Huomioithan, että hygieniasyistä peitoilla ja tyynyillä ei ole palautusoikeutta myyntipakkauksen avaamisen jälkeen. Tilauksen mukana tulee palautuslomake, joka tulee täyttää. Pakkaa palautuslomake ja tuote samaan pahvilaatikkoon, kuin missä sen vastaanotit. Käytä paketissa tullutta osoitetarraa, jolloin Joutsen Finland Oy maksaa palautuskulut.
Valitsin maksutavaksi laskun, miksi en ole saanut laskua?

Lasku- ja osamaksupalveluita maksutapana verkkokaupassamme tarjoavat Collector tai OP Osta laskulla. Laskut toimitetaan asiakkaalle suoraan laskuttajalta, eli valintasi mukaan joko Collectorilta tai OP:n Osta laskulla -palvelusta. Molemmat palveluntarjoajat tarjoavat asiakkaalle pitkän maksuajan ja tämän vuoksi lasku saattaa saapua vasta kuukauden jälkeen ostotapahtumasta. Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä Collectorin tai OP:n asiakaspalveluun.

Miksi en ole saanut tilausvahvistusta?

Joskus tilausvahvistus saattaa mennä roskapostikansioon tai sähköpostiohjelmasta riippuen johonkin muuhun kansioon. Jos tilausvahvistusta ei löydy ja tilauksen maksu on veloitettu onnistuneesti, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tilasin uutiskirjeen, mutta miksi en saanut alekoodia?
Tilattuasi uutiskirjeen saat vahvistuspyynnön sähköpostiin. Vahvistettuasi uutiskirjetilauksen lähetämme sinulle alekoodin sisältävän tervetuloviestin. Mikäli uutiskirjeen tilausvahvistus ei näy sähköpostin saapuneissa viesteissä, kannattaa tarkistaa myös roskaposti-kansio. Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Joskus lähettämämme sähköpostit saattavat mennä roskapostikansioon tai sähköpostiohjelmasta riippuen johonkin muuhun kansioon. Olemme kuulleet asiakkailtamme, että esimerkiksi Gmail-sähköposti saattaa luokitella lähettämämme sähköpostit tarjouksiksi ja siirtää ne suoraan Tarjoukset-kansioon. Valitettavasti Gmail-sähköpostiohjelman Tarjoukset-kansio ei näy käyttäjälle, jos luet sähköpostisi iPhone-puhelimien omasta sähköpostiohjelmasta. Tällaisessa tapauksessa sinun tulisikin kirjautua Gmail-sähköpostiisi selaimen kautta nähdäksesi Tarjoukset-kansion ja päästäksesi lukemaan uutiskirjeemme. Välillä myös sähköpostipalvelimet saattavat luokitella lähettämämme sähköpostit vaarallisiksi, ja estävät sähköpostiemme perille tulon. Ongelmatilanteissa voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
Missä Joutsen-untuvatakit valmistetaan?

Untuvatakin valmistus on monivaiheinen ja monenlaista erityisosaamista vaativa prosessi. Made in -merkintä määräytyy yksin ompelupaikan perusteella ja kertoo vain osan tekstiilituotteen alkuperästä.

Joutsen-untuva ja -kevytuntuvatakit suunnitellaan Suomessa, suomalaisten suunnittelijoiden toimesta. Myös tuotekehitys ja kaavoitus tehdään Suomessa yhteistyössä Joutsenen Viron tehtaan kanssa. Materiaalihankinnat tehdään Suomessa ja Suomesta, jos niitä vain on saatavilla. Takkien täyte on aina omalla tehtaallamme ainutlaatuisen puhtaaksi pestyä untuvaa. Suomessa tehdyn työn osuus tuotteen kokonaiskustannuksista on yli 50 prosenttia.

Untuvatakit valmistetaan ammattilaistemme toimesta omassa nykyaikaisessa tehtaassamme Virossa, Märjamaalla.

Ostamme tarpeen mukaan alihankintana ompelutyötä kiinalaisilta kumppaniyrityksiltä, jotka ovat saman tyyppisiä pienehköjä perheyrityksiä kuin me. Vierailemme näissä yrityksissä useita kertoja vuodessa. Kaikki nämä takit tarkistetaan ja viimeistellään Riihimäellä laatustandardiemme mukaisesti. Valmistuspaikasta riippumatta laatuvaatimukset ovat aina yhteneväiset kaikille Joutsen-takeille.

Olemme ylpeitä omasta tehtaastamme ja osaavista työntekijöistä Virossa sekä muodostamistamme yhteistyökumppanuuksista Kiinassa, jossa on tällä hetkellä paras ja viimeisin konekanta ja korkea osaaminen teollisessa vaatteiden valmistuksessa.

VALITSIN MAKSUTAVAKSI LASKUN, MIKSI EN OLE SAANUT LASKUA?

Lasku- ja osamaksupalveluita maksutapana verkkokaupassamme tarjoavat Collector tai OP Osta laskulla. Laskut toimitetaan asiakkaalle suoraan laskuttajalta, eli valintasi mukaan joko Collectorilta tai OP:n Osta laskulla -palvelusta. Molemmat palveluntarjoajat tarjoavat asiakkaalle pitkän maksuajan ja tämän vuoksi lasku saattaa saapua vasta kuukauden jälkeen ostotapahtumasta. Linkit laskuttajien sivuille löydät alta.

Collectorin lasku- ja osamaksupalvelu

OP Osta Laskulla -palvelu

Miksi alekoodini ei toimi?

Alekoodit toimivat yleensä vain normaalihintaisille tuotteille, joten tarkistathan saamasi alekoodin käyttöehdot. Ongelmia alekoodin kanssa voi ilmetä, kun olet hankkimassa normaalihintaista tuotetta, jonka jokin toinen värivaihtoehto on jo tarjouksessa. Ongelmatilanteissa ota aina yhteyttä asiakaspalveluun, niin autamme tilauksen tekemisessä. Huomioithan myös, että kahta alennuskoodia ei voi käyttää samanaikaisesti.